Skanery kodów kreskowych mogą bowiem spełniać tylko i wyłącznie podstawowe funkcje, ale mogą także być one rozszerzone o dodatkowe możliwości. Jako przykład można tu wymienić funkcję „nabijania” tzn. dodawania danego produktu do listy zakupów konkretnego klienta. Tę funkcję posiadają wszystkie skanery kodów kreskowych, ponieważ w tym celu są produkowane. Z kolei możliwość sprawdzenia ceny produktu bez dodania go do listy zakupów jest już możliwością dodatkową.
Dlatego też producenci tego typu przedmiotów nastawieni są obecnie nie na ilość, lecz na jakość. Przekłada się to wydatnie na wspomniany poziom zaawansowania technologicznego tychże skanerów w sklepach.
Większość producentów nie specjalizuje się w samych tylko skanerach, produkując dodatkowo wiele innych urządzeń elektronicznych. Najczęściej są to drukarki, urządzenia wielofunkcyjne, skanery komputerowe, kserokopiarki, itp. Nie da się jednak ukryć, że Skanery kodów kreskowych są stosunkowo młodą gałęzią elektroniki, stąd też powolna specjalizacja następuje. Być może za kilka, kilkanaście lat część producentów będzie się zajmowała jedynie produkcją czytników.
Każda nowa dziedzina przechodzi okres szybkiego wzrostu. Tak obecnie jest z rynkiem czytników kodów kreskowych. Urządzenia te zyskują na popularności i jest pewne, że będą zyskiwać nadal, ponieważ ich wszechstronne zastosowanie przynosi wiele korzyści. Jak wspomniano, są to korzyści obopólne, co w biznesie jest niezwykle istotne.